Komunikátor s hosty domluví všechny detaily ohledně jejich pobytu, keymaster se s nimi sejde, předá jim klíče a ukáže byt. Zavřou se dveře a návštěvníci se v klidu ubytují a natěšeně plánují, jak stráví svůj čas v Praze. Kdo ale přijíždí, když náhodou přestane téct teplá voda či vypadne elektřina? Handyman!
Co si pod přízviskem a pracovní pozicí „handyman“ vůbec představit?
„Mým posláním je být neustále po ruce – když je potřeba byt zkontrolovat, něco opravit, uvést do provozu nebo vyměnit či namontovat. Někdy je to práce na pět minut, jindy i na tři hodiny,“ říká David, zkušený handyman z Blahobytů.
Jeho den začíná stejně jako pracovní den kohokoli jiného. Aby měl David o všem přehled a úkoly zvládal plnit levou zadní, k dispozici má firemní komunikační systém.
„Ráno si prohlédnu seznam úkolů, které mám na daný den nachystané. Podle priorit si je seřadím a časově rozvrhnu. Oslovím komunikátory pro více detailů a poté si dojedu do kanceláře pro klíče od příslušných bytů. Popřípadě dodělám něco, co jsem předtím nestihl a nakoupím materiál, který je zrovna potřeba,“ zasvěcuje nás.
Pak už se může vydat vstříc pražským (Blaho)bytům – od Smíchova, Vršovic, přes centrální čtvrti, až po Holešovice nebo Libeň. Za jeden den může tedy najet pěknou řádku kilometrů, nebo přijít na spoustu skvělých nápadů v dopravní špičce.
„Auto je při mé práci nezbytné, obzvlášť když na byt potřebuji zavézt například dětskou postýlku, ale jsou dny, kdy kvůli kolonám nebo nemožnosti parkovat radši nasadím batoh (naplněný až po okraj nářadím) a vyrazím MHD. V takových případech ale nesmím na nic zapomenout,“ směje se David.
Mezi hlavní pomocníky, bez kterých se handyman neobejde, patří podle jeho slov šroubovák a nůž, který může být velmi nápomocný. „Tím to ale samozřejmě nekončí. Člověk musí občas dost zaimprovizovat, zejména v situacích, kdy není na daný problém předem připraven,“ dodává.
Nezbývá tedy než spoléhat na desetikilový batoh se základním vybavením a také na vlastní „technickou“ fantazii.
A jaké nástrahy si osud pro handymana může přichystat?
„Mnohdy je to dost nevyzpytatelné, protože obdržím informace, že se například rozbilo umyvadlo, ale jestli se jedná o kohoutek nebo o ucpaný odpad, to už je ve hvězdách. Nikdy nevím, co se bude přesně dít, proto potřebuji být připraven na všechno.“
Potrubí či kotel se neřídí pravidly, „kdy se porouchat“. Proto se stalo i to, že musel David vyrazit na pomoc, když měl domluvenou večeři s rodiči, nebo v pozdní večerní hodinu v neděli, kdy se hosté kvůli spadlé klice nemohli dostat do koupelny, aby se před odletem osprchovali.
Nejčastěji se David vydává zprovoznit nefunkční topení, vyřešit problémy s kotlem, nahodit shozené jističe, utáhnout záchodové prkénko nebo ukázat bezradným hostům, jak se odemykají české zámky – tedy něco, co zabere pár minut, ne-li vteřin.
„Někdy jde všechno jako po másle, ale jednou za čas do toho samozřejmě vstupují věci nečekané a celý den je rázem jinak, než si člověk původně představoval. Stává se, že prací, která vypadala na třicet minut, trávím tři hodiny, a naopak, díky bohu,“ uzavírá s úsměvem.
Kromě nářadí si dost často musí přibalit i pevné nervy. Překážek, na které handyman může narazit, je totiž mnoho.