Jedním z opatření, které na Airbnb zajišťuje bezpečí, je hodnocení, které by po každém ubytování měl správně obdržet hostitel od hosta a naopak. Je to způsob, jak shrnout a popsat dojmy z pobytu, spokojenost, popřípadě nespokojenost. Hodnocení rozšiřuje obzory obou stran a usnadňuje výběr.
Jak hodnocení funguje?
Hodnocení se udělují pouze po uskutečněném ubytování a stanou se veřejnými do 14 dnů. Pokud chcete napsat hodnocení, stačí na něj přejít ve vašem profilu, jste však omezeni 500 znaky a tím, že upravit jej můžete pouze 48 hodin po zveřejnění. Hodnocení by se ale mělo týkat faktů o daném hostiteli/hostovi a ubytování, existují pravidla psaní hodnocení, za jejichž porušení Airbnb má právo komentář upravit či smazat.
Mezi tato pravidla patří zákaz psaní hodnocení, která nereprezentují osobní zkušenost uživatele a nejsou založena na aktuální rezervaci, nebo také obsah porušující nebo nějakým způsobem se dotýkající práv jiné osoby (např. jak je uvedeno na oficiálních stránkách Airbnb: „Obsah, který podporuje nelegální nebo škodlivou činnost nebo násilí, nebo který je sprostý, vulgární, obscénní, pomlouvačný, vyhrožující nebo diskriminující“).
Dostanu-li hodnocení
Hodnocení najdete ve vašem profilu, jako všichni ostatní uživatelé. Pokud s hodnocením nesouhlasíte, nebo máte pocit, že je nespravedlivé, odstranit jej nemůžete, můžete ale veřejně reagovat pod daný komentář do 14 dnů od jeho zveřejnění. Ve svém profilu v sekci hodnocení můžete také nalézt soukromou zprávu od hostitele/hosta.
Hodnocení hostitele
Kromě celkového hodnocení pobytu můžete hostitele oznámkovat pomocí hvězdiček za jednotlivé kategorie, kterými jsou:
- Přesnost – zda odpovídal popis ubytování a fotografie skutečnosti
- Komunikace – zde jde o to, jak vnímavý a přístupný hostitel byl před vaším příjezdem
- Čistota – splnila-li čistota ubytování vaše očekávání
- Lokalita – hodnotí se kvalita okolí a především shoda vašeho popisu okolí s realitou
- Příjezd – zda probíhal příjezd hladce
- Hodnota – zda úroveň ubytování odpovídala ceně
Na všechny tyto aspekty je třeba si dávat jako hostitel pozor a snažit se vše dodržet, jak má být. Kromě hvězdičkového hodnocení vám hosté napíší také slovní komentář, ve kterém se snaží co možná nejpřesněji popsat zážitky a zkušenosti s vámi jako hostitelem. Bývá zvykem ho psát v angličtině, ale někdy je psáno i v jazyce jiném, a je zde ale možnost si hodnocení rovnou na Airbnb přeložit do češtiny.
Některé věci, na které je třeba si dávat pozor, vás ani nemusí napadnout. Například nechat hostům dostatek hygienických potřeb – ubrousky, osušky, toaletní papír, nebo i ručníky, mýdlo, či šampón, jelikož někteří hosté cestují velice nalehko a jsou zvyklí na to, že tento komfort mají zajištěný na hotelu. Mít minimálně dva klíče od pronajatého bytu. Klíče se ztrácejí běžně, a mít nějaké navíc nikdy není nazmar. Pokud jako hostitel potřebujete nutně do pronajatého bytu, dejte hostům dopředu vědět a snažte se nechodit neohlášeně.
Hodnocení hosta
I hosté mají ve svém profilu hodnocení, kde hostitel může ohodnotit hosta v hvězdičkovém systému i slovním komentářem. Při rozhodování, zda daného hosta ubytujete, hraje hodnocení klíčovou roli. Pokud má mnoho kladných hodnocení, je jasné, že jako hostitel se nemáte čeho bát.
V psaní hodnocení ať už na hostitele, nebo i hosta, se klade důraz na to být přesný, řídit se fakty a být upřímný. V komentáři buďte zdvořilí a na případné nevhodné chování upozorněte rozumně a kultivovaně. Hodnocení slouží k vyjádření vděčnosti a spokojenosti, nebo dává prostor pro případné zlepšení, slouží také jako motivace k tomu být dobrým hostem, nebo tzv. Superhostitelem.